Czy szkoła może ingerować w strój ucznia?

9 maja 2024 odbyła się w naszej szkole debata międzyklasowa pod hasłem: Czy szkoła może ingerować w strój ucznia? W spotkaniu wzięli udział: pani wicedyrektor Weronika Paczuska, opiekunowie Samorządu Uczniowskiego – pani Ariadna Hammi, pani Dorota Kępa, pan Mariusz Mazur oraz reprezentanci klas 4-8.
Każda klasa miała możliwość przedstawić własny punkt widzenia. Uczniowie przygotowali profesjonalne plakaty i prezentacje multimedialne, które w wyczerpujący, wieloaspektowy sposób przedstawiały podejście do tematu debaty.
Całość imprezy poprowadziła pani Ariadna Hammi, która również zachęcała uczniów do dyskusji, zadając pytania skłaniające do refleksji. Uczniowie rozważyli następujące kwestie:

  • czy ubiór jest ważny?
  • czym jest szkolny dress code?
  • jaki powinien być strój do szkoły?
  • co oznacza, że ubiór ucznia na terenie szkoły powinien być godny, schludny i przyzwoity?
  • czego nie można nosić do szkoły?
  • czy szkoła ma prawo ingerować w strój ucznia?
  • czy nauczyciel ma prawo komentować wygląd ucznia?
  • jaki strój wpływa na ocenę człowieka?
  • czy wygląd wpływa na postrzeganie danej osoby?
  • czy ubiór może być zaznaczeniem własnej tożsamości i wyrażeniem własnego zdania?
  • czy mundurki szkolne pomagają w poczuciu wspólnoty czy ograniczają poczucie wolności?
  • co to jest ekstrawagancja w stroju?
  • czy strój wpływa na większą akceptację wśród rówieśników?

Uczniowie byli solidnie przygotowani do debaty i zgromadzili wiele argumentów za tezą przedstawioną w temacie oraz przeciw niej. Młodzież wspólnie doszła do wniosku, że szkoła może, a nawet powinna ingerować w strój ucznia, jeśli przekracza on normy dobrego smaku. Strój, bowiem jest naszą wizytówką, świadczy o nas, o naszym szacunku do innych oraz samego siebie. Strój do szkoły nie powinien nikogo prowokować, ani szokować.
Debata była poprowadzona w sposób bardzo kulturalny, z poszanowaniem poglądów wszystkich zgromadzonych. Z niecierpliwością czekamy na kolejną burzliwą debatę na równie kontrowersyjny temat.

tekst i zdjęcia: Ariadna Hammi

Skip to content