Na PLAN FILMOWY
W dniu 12 grudnia 2016 roku uczniowie z klasy IIe, IId i If uczestniczyli w wycieczce do Warszawa. Głównym celem wyjazdu była Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych. Znajduje się tam wystawa „PLAN FILMOWY”, która jest pierwszym planem filmowym udostępnionym do celów edukacyjnych.
Tematem filmowym drugiej edycji Wystawy jest wyprodukowana przez WFDiF „Karbala” w reż. Krzysztofa Łukaszewicza – film przywracający pamięć o najnowszych polskich bohaterach. Karbala to miasto w Iraku, gdzie polscy żołnierzy pełnili swoją misję wojskową. W czasie realizacji zdjęć filmowcy musieli sprostać wielu wyzwaniom organizacyjnym, technicznym i inscenizacyjnym, które podczas oprowadzania po Wystawie stają się pretekstem do opowieści o niełatwej sztuce produkcji filmów.
Jest i nasz akcent. W filmie zagrała uczennica naszej szkoły, Maja Michalak z klasy 1A, która wcieliła się w jedno z dzieci irackich, które wraz z kobietami były zakładnikami terrorystów, przetrzymywane przez nich w meczecie, a potem odbite przez wojsko polskie. Brała też udział w scenach zamachów ulicznych na iracką ludność cywilną. Na planie filmowym przebywała dwa tygodnie. Gratulujemy młodej aktorce.
Wejście do hali zdjęciowej to wprowadzenie w atmosferę fascynującego świata planu filmowego – przeniesienie o tysiące kilometrów w miejscu i w czasie do Karbali, w której rozgrywa się akcja filmu. W program ścieżki wytyczonej pośród dekoracji filmowej włączone zostały projekcje materiałów making of z planu filmu, efekty dźwiękowe oraz multimedialne zadania edukacyjne. Uczniowie mogli zobaczyć kolejne etapy powstawania scenografii i m.in. dowiedzieć się: jacy twórcy i specjaliści pracują na planie filmowym i na czym polega ich praca, czym jest „kontynuacja” i „patynowanie”, dlaczego na planie filmowym tak ważna jest cisza i do czego potrzebny jest klaps, jak filmowo wykreować świat, by widz mógł bez trudu przenieść się w sam środek akcji oraz jak stworzyć Irak na warszawskim Żeraniu i w realistyczny sposób opowiedzieć historię, która wydarzyła się ponad dekadę temu.
Każdy z uczniów miał również możliwość wziąć udział w warsztatach i „wyprodukować” ranę na własnym ciele, chociażby tylko z materiałów plastycznych.
Jak relacjonowali uczniowie, wycieczka była ciekawa, inspirująca, pouczająca i godna polecenia.