p. Karolina Klimczyk
Godziny pracy logopedy
Poniedziałek | 7.30 – 9.10 13.35 – 15.10 |
Wtorek | 8.20 – 10.30 11.35 – 12.05 15.25 – 15.55 |
Środa | 8.00 – 10.35 14.35 – 15.05 |
Czwartek | 14.35 – 15.40 |
Piątek | 14.35 – 15.05 |
Kiedy do logopedy ?
Co nas powinno zaniepokoić i kiedy szukać pomocy u logopedy?
- dziecko podczas artykulacji wsuwa język między zęby lub ociera nim o wargę – jest to tendencja, która nie wycofa się samoistnie, a w przyszłości może spowodować seplenienie międzyzębowe;
- nawykowo mówi przez nos;
- niepokojące są zmiany anatomiczne w budowie narządów mowy;
- istnieją wątpliwości czy dziecko dobrze słyszy;
- opóźnienia w nabywaniu poszczególnych sprawności językowych są większe niż 6 miesięcy;
- dziecko nie próbuje komunikować się z otoczeniem, nie rozumie mowy innych osób, nie reaguje na polecenia,
- dziecko zamienia głoski dźwięczne na bezdźwięczne: „d” na „t” (np. zamiast domek mówi tomek), „w” na „f” (zamiast woda mówi fota), „g” na „k” (zamiast głowa mówi kłowa), „b” na „p” (zamiast buda mówi puta);
- dziecko pod koniec 3 r.ż. nie wymawia którejkolwiek z samogłosek ustnych: a, o, u, e, i, y;
- dziecko czteroletnie nie mówi wszystkich głosek (wyjątek: r, które może pojawić się później)
- zniekształca głoski, zastępuje je innymi, nie znanymi w języku polskim, używa „obcego” dla nas dźwięku, np. wymawia „r” gardłowo;
- dziecko wyraźnie jąka się (miewa częste blokady i uporczywe powtarzanie jakiejś głoski lub utrudniony start mowy).
- mowa dziecka jest niezrozumiała dla innych osób poza rodzicami
- mowa dziecka w jakikolwiek sposób różni się od mowy rówieśników
Rodzicu/ Opiekunie pamiętaj, że:
Wady wymowy wcześnie wykryte o wiele łatwiej wyeliminować.
Brak odpowiednio wcześnie terapii jednej wady, może sprawić, iż rozwiną się następne.
Istnienie wad wymowy niekorzystnie wpływa na rozwój społeczny i emocjonalny dziecka.
W praktyce:
Na zajęcia uczniowie przynoszą zeszyty, w których zapisywany jest materiał wyrazowy ( sylaby, wyrazy, zdania, dłuższe teksty) przeznaczony do codziennego utrwalania z dzieckiem w domu. Dlatego proszę zaglądać do tych zeszytów po każdych zajęciach.
Terapia zaburzeń artykulacji (wymowy) obejmuje trzy podstawowe etapy:
- przygotowawczy (usuwanie przyczyn istniejących zaburzeń mowy);
- wywoływania głoski lub korygowania głoski nieprawidłowo wymawianej;
- utrwalania prawidłowo brzmiącej głoski – najdłuższy, wymagający systematyczności i konsekwencji od logopedy, dziecka i rodzica.
PAMIĘTAJMY!
Tylko regularne uczęszczanie na terapię logopedyczną i codzienne ćwiczenia w domu będą skutkowały poprawą wymowy.
Terapia logopedyczna to nie tylko ćwiczenia przed lustrem. Podczas zajęć uczniowie układają historyjki za pomocą kostek typu Story Cubes, łączą w pary piankowe sylwety, tworzą gry planszowe. Ćwiczymy przez zabawę.